joi, 18 ianuarie 2024

Tips & Tricks - starter kit - tehnica acuarela (1)

      "Am o suta de lei si vreau sa incep sa pictez in acuarela, ce imi recomanzi?". Fix asta m-a intrebat de curand cineva si mi-am amintit ca nu e prima persoana care ma intreaba acest lucru, asa ca voi face un capitol specific acestui subiect de pictura in acuarele.

      Micule tesator de vise care ai venit azi catre mine (si stiu ca nu esti singurul), sa incep cu inceputul. Din moment ce m-ai intrebat de acuarela si mi-ai dat un buget de o suta de lei, uite ce iti propun si tie si celor care citesc acest articol:

      Varianta simpla este asa:

  • bloc de desen
  • acuarele
  • pensule
  • creion si radiera
  • Simplu, nu?

      Varianta mai putin simpla este asa (respirati adanc :)))):


      Blocul de desen - greu de ales, daca intr-o suta de lei vreti sa aveti de toate. Ce as alege eu este una din variantele de mai jos (voi puteti alege orice altceva):

* A4, Canson acuarela - 30 file, 300 g/m2 - pentru a explora tot felul de emotii (nu, nu e greseala in ceea ce am scris, detaliez in alt articol asta daca vreti - ca deja am umplut 2 blocuri A4 Canson 300g/m2 cu desene si ilustratii si acesta e abia inceputul). Se poate cumpara de la profiart sau orice alt magazin de specialitate si nu numai, voi lasa diferite link-uri sa va ajute intr-un articol special dedicat site-urilor de specialitate si nu numai. (azi costa 68 lei la Profiart)

Daca pe langa acuarele poate mai aveti prin casa si alte materiale de pictura (carioci, carbune, grafit, acrilic) ati putea incerca:

* A5, Canson mixed art media - 15 file, 300 g/m2 - pentru a picta repede ceva, fara prea mare teama ca e suprafata mare si nu stiu de unde sa incep (azi costa 45.5 lei la Profiart)

Alte materiale pe care eu le folosesc si pentru acuarela sunt acestea:

* A6, Canson mix-media - 20 file, 200 g/m2 - pentru a-l lua cu mine in poseta sa fie mereu la indemana (azi costa 16 lei la Profiart)

 * A6, Drasco sketchbook - pentru schite mai mult decat pentru pictat (dar care poate fi bun de primele teste in acuarela, asa, childish-like testing - in acest moment acest carnet e 3/4 gata pentru ca il folosesc fooooarte des) (azi costa 27.2 lei la Profiart)

*15x15cm, Libra caiet de schite, 30 file, 200 g/m2 - la fel ca mai sus, este usor de purtat in poseta (11 lei la Libraart)

      Pe timpuri foloseam caiete de schite de la Fabriano, dar mi-am dat seama foarte repede ca daca scrie pe un bloc ca e de schite apoi clar e de preferat pentru schite si nu pentru acuarela. Asta nu inseamna ca nu puteti incerca... dar sa nu va asteptati la ceva deosebit. Insa daca vreti doar sa schitati, e perfect! Privind in urma ar fi trebuit sa incep macar de la un A4, Fabriano acuarela, 30 file (coli), 300 g/m2 ( azi costa 41 lei la Pictorshop).

      Din aceeasi categorie, am fost deseori intrebata ce au blocurile de desen de la Auchan, Kaufland, Carrefour, Jumbo sau... alte magazine de genul. De ce nu pot desena in acuarela pe ele? Sau pot, daaaar de ce nu imi iese ca in x tutorial vazut pe net? Sau de ce dupa doua ture de dat cu apa am gaura in foaie ca doar scrie bloc de desen pe el? Aici intervine partea de asteptari! 


      Copiii de exemplu vor sa puna acuarela pe hartia aia pe care mami si tati o folosesc sa fotocopieze hartii de serviciu si observa instant ca e "ploasta" si nu e buna decat de aruncat. Ce urmeaza, stiti prea bine! 

      Adulti fiind, cumparam caiete de desen sau blocuri de desen (eu intru fix in aceeasi categorie) uitandu-ne de zece ori la pret si zicem ca nu ne trebuie nu stiu ce hartie fancy pe care sa punem o acuarela. Un bloc simplu e ok-ish. Nimic mai gresit. Daca vreti sa aveti frustrari maxime, senzatia ca tot ce faceti nu are niciun fel de noima, ca va vine sa aruncati totul si oricum "eu nu o sa fac niciodata ce face cutare artist ca asa am vazut eu pe Facebook/Instagram/etc..." incercati hartie proasta! Veti avea sigur sanse sa renuntati la acest hobby inca din primele incercari! Am trecut prin asta si din pacate pe vremea cand faceam eu primele teste, nu era nimeni langa mine ca sa ma invete astfel de lucruri si nici nu stiam pe cine sa intreb! Va scutesc de o suferinta inutila, desi interesanta in felul ei, daca sunteti consecventi si nu va dati batuti la primul esec pe hartie!

      In acelasi articol as aduce aminte si de starea pe care o aveti cand lucrati pe blocuri mai ... simple. Voi detalia totul intr-un articol separat, dar pe scurt: am testat acurele pe un bloc simplu A4, Diamond line, 16 file, 250 g/m2 (azi e 11 lei la Archidesign dar eu l-am luat de la un Auchan/Carrefour sau ceva de genul). Stiind ce stiu acum si incercand sa fac un desen simplu, pe hartia normala am rezistat 6 minute si dupa am trecut la hartia acuarela de la Canson. De ce? Pai, blocurile simple sunt bune, daaaar trebuie 

  • sa nu faceti lucruri complicate, 
  • sa nu faceti suprapuneri (multiple straturi de apa pe hartie), 
  • sa nu va suparati ca reactioneaza ca o sugativa, ca nu sta apa mult pe ele sa puteti lucra diferite efecte si ca, daca nu sunteti atenti, desenul poate capata multe pete care raman si dupa uscare.

      /!\ Un articol detaliat despre hartia acuarela puteti gasi aici. Acest articol scris profesional explica cu lux de amanunte fiecare caracteristica si merita atentia voastra, daca va intereseaza acest subiect. 

      Ma opresc aici, voi continua in alta postare cu urmatorul subiect: acuarelele!

      PS1: acest articol este dedicata incepatorilor, daca cineva doreste sa vorbesc/ scriu despre acelasi subiect dar la nivel profesional: brandurile, costurile si explicatiile sunt altele. 

      PS2: nu sunt afiliata si nu fac reclama niciunei companii/firme/brand. Ceea ce prezint/ voi mai prezenta sunt preferintele mele. Sper sa va fie de folos si sa va scuteasca de multe batai de cap pentru mai tarziu.

cu drag,

Anca M



7 comentarii:

din casuta noastra spunea...

Buna dimineata Anca,
Foarte interesant articolul tau pentru cei pasionati de pictura. Mie insa, mi-ai dat o idee: sa fac cu copiii de la Centru cateva icoane pe sticla. Avand in vedere ca nu am talent la pictura deloc si nu stiu nimic de acuarele, imi poti recomanda ceva, mai ieftin (pentru ca bugetul este mic) cu care copiii sa poata lucra?

Anca M spunea...

Buna seara, draga Ioana, mesajul tau de azi de dimineata m-a tinut toata ziua cu gandul la visare. Asa ca am inceput sa caut si sa documentez totul si voi reveni cat de curand cu noutati, pluuuuuuuuuuuus ca am cerut ajutor si un om drag mie si mi-a raspuns cu varf si indesat. Apropo, a avea talent si a avea inclinatie spre frumos sunt doua lucruri total diferite. Deci nu mi-as face griji prea multe, inclinatia ta spre frumos este extraordinara si ai face ceva si mai extraordinar cu cei mici. Parca te si vad inconjurata de ei! (Bine, ar mai lipsi doar sa fiu si eu cu voi si chiar ca ar fi poza completa).Voi scrie cat de curand despre asta!

din casuta noastra spunea...

Ancuta, daca voi reusi sa fac o astfel de activitate, sigur vei fi alaturi de noi.
Te imbratisez cu drag.😘

Anca M spunea...

Să dea Domnul! Ar fi ceva să te văd la un astfel de eveniment.

Tandreţe spunea...

Mulțumesc pentru acest articol!
E fain să găsești într-un singur loc, site, atâtea informații despre acest hobby: pictatul!
Sigur, cei pasionați, vor găsi utile informațile!
Si cei care nu s-au decis să încerce să picteze, poate o vor face!

Anca M spunea...

Scriu despre multe pe blog, Liliana! Dar daca asta a fost un subiect cerut de mai mulți, am spus că e cazul să detaliez. Pot vorbi și despre acrilice, tempera, guase, ulei, mixed art media, linogravura, pasteluri, creioane acuaralabile sau creioane normale si muuuuuuuulte alte lucruri! Iar despre pictura pe sticla am facut deja articole dedicate si muuulte. Deci la cerere, pot vorbi despre tot felul de lucruri legate de hobby-uri. Ce este demn de luat în considerare este ca un hobby, de orice fel ar fi el, are un miez comun: pasiunea pentru frumos! Si pentru a face ceva cu mâinile tale! Îți mulțumesc mult pentru că ai venit, că ai scris și ai lăsat așa ganduri frumoase aici!

Anonim spunea...

Multumesc pentru articol.Acum macar stiu de unde si cu ce, sa incep. Aristita